Nyheter

Stig Ulv flerrer strengen

Stig Ulv Barndomskameraten hoppet utfor et fjell og tok livet sitt. Uka før ba han Stig Ulv om å stole mer på seg selv og spille sin egen musikk. 10. februar spiller Ulv inn sitt sjette album, live og alene i Foajeen.

Av: Ingeborg Refsnes

- Det er sterk kost, sier Stig Ulv. Han glemmer aldri hvordan det var å komme hjem fra spillejobb i Oslo, til nyheten om leteaksjonen i Ørsta. Den endte på verste måte. Da Stig møtte på Røde Kors, hadde de allerede funnet barndomsvennen.

- Jeg gikk rett hjem og lagde en låt på 3 minutter og 40 sekunder, «Til minne». Den spilte jeg i begravelsen hans uka etter.

Spiller egne komposisjoner

Stig Ulv forteller historien som et svar på et spørsmål. Vi undrer hva det har kostet av mot å stå så alene på scenen. Vi har sett Ulv i kirker og på åpne tun. Han setter seg stille. Kun ham og gitaren. Både melodiske, springende og mer dvelende, meditative komposisjoner. Vi har sett ham stole på at det holder.

- Jeg glemmer aldri hva barndomskameraten min sa til meg. Vi var på festival, han kjøpte en øl, tok meg til side og snakket med et eget alvor;

«Stig. Du må spille musikken du lager selv. Livet er for kort til ikke å gjøre det».

Dette var i 2010. Stig hadde møtt mye motstand. Få hadde tiltro til hans intensjon om å la gitaren bære en hel konsert. At hans egne komposisjoner skulle være nok.

- Jeg minnes det vel nærmest som at enkelte lo av meg, sier Stig Ulv, som siden 2012 har holdt rundt 40 konserter årlig, rundt om på ulike scener, kaikanter og kirkerom.

- Ordene fra barndomskameraten min har hjulpet meg, jeg bruker dem fortsatt når jeg skal finne motivasjonen, sier Ulv, som beskriver å ha modnet og blitt tryggere på seg selv.

Hardhudet

- Jeg har blitt mer hardhudet overfor de som mener noe. Før følte jeg at jeg hadde noe å bevise, sier Ulv. Han understreker at det handler om å holde oppe trøkket. Lage musikk hele tiden. Jobbe fra sitt indre og hele tiden skape. Han kan ikke gjøre andre til lags.

- Det er ingen andre som gjør det jeg gjør. For meg handler det om å stå løpet ut. Tørre å gå ut dit med min musikk og stole på at det holder.

Han kommer med et sterkt angrep på norsk musikkbransje, hvor han mener stadig mer handler om å synge andres låter.

- Som låtskriver blir ikke en ny pate anmeldt, samtidig som Dagbladet har førstesides oppslag om coverlåter i «Hver gang vi møtes». Dette bærer galt av sted, sier Ulv kvast.

- Du flerrer strengen?

- Jeg er i alle fall alvorlig bekymret. Det er skremmende hva som gis oppmerksomhet.

Plateinnspilling

Under sin livekonsert hos oss i Parken kulturhus, vil han fremføre musikk som er innøvd. Konserten vil, sammen med opptak fra hans konsert i Hareid kirke, danne materiale til ny plate.

- Hva krever det av deg å spille inn en plate live?

- At jeg er veldig godt forberedt. Foajeen er et godt rom. Rammen er der. Publikum er der, sier musikeren og beskriver konsentrasjonen som kreves. 

Fallhøyden er selvfølgelig stor. Prestasjonen har også med dagsform å gjøre, sier gitaristen.

- Han avslører at han samme formiddag, vil ha spilt inn hele repertoaret i samme Foaje.

- Det hjelper meg å vite at låten har hatt et annet forsøk, at jeg kan bruke den dersom det ikke fungerer det jeg gjør under konserten, sier Ulv. Han skryter av lyden i Foajeen, sier den var med å inspirere ham til å lage platen.

Bolker av lyd

- Lydbildet kan kanskje være noe kort, på grensa til dødt, at jeg må legge til klang, men jeg liker dette tørre, jeg tror det blir veldig flott, sier Ulv som beskriver hvordan en plate fungerer som et referansepunkt.

- En plate er jo et tapsprosjekt, men jeg liker å ha noe håndfast. Musikergjerningen handler ikke lenger om plater, men om å være ute og spille, sier Ulv. Han skildrer en ny trygghet som har oppstått etter mange konserter og mengdetrening alene med gitaren. All musikk har han kun i eget minne, ikke nedskrevet på noter. Han beskriver det som bolker av lyd.

- Er det noen ord som kan beskrive den bolken du vil dele med publikum i Foajeen 10. februar?

- Etter at jeg ble far har det åpnet seg nye lag i meg. Lystbetont overskudd, jeg tror det kan skildre musikken. Det å bli far har vært mye større enn jeg kunne forestille meg, sier Ulv. Han opplever en dyp takknemlighet og frihet i musikken, som far trekker han linjer fremover og bakover, det ligger i komposisjonene hans. Tiden.

Han er far til to gutter, født samme dag.

- Jeg har skrevet en låt til dem som jeg vil spille under konserten. Men jeg vet ikke om jeg skal kalle den «vår» eller «april».

- Hvilken dato er de født?

- 15.april

- Heter ikke låten «15.april»?

- Jeg bruker aldri tall i låtene mine, sier Ulv, som ønsker at komposisjonene skal være åpne og abstrakte.

Roser Parken kulturhus

Stig Ulv roser Foajeen for å åpne kulturhuset for en variasjon av artister og smalere typer arrangement.

- Dere er modigere enn mange andre. Det er fare på ferde rundt om på mange kulturhus. Programmet er preget for mye av det folk ser på tv, sier Ulv. Han er avhengig av at kulturhusledere satser på smalere uttrykk. Kanskje trekker artisten et større publikum, kanskje slett ikke.

- Det er blitt stadig vanskeligere å booke seg inn på scener som gir tyngde, sier Ulv, som er fornøyd med eget aktivitetsnivå.

- Jeg har to barn, hus og hjem og vil ikke være på lengre turneer. Kan jeg få holde på som jeg gjør nå med rundt 40 konserter i året er jeg tilfreds, sier Ulv.

Gavekort

Gi bort kulturopplevelser! Kjøp et eGavekort - det kan brukes til alle våre forestillinger.

Gavekortet skrives ut med en strekkode som scannes når kortet benyttes, og har en pinkode til bruk ved kjøp av ebillett.

Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og vær først til å få med deg nyheter og kommende arrangementer.
Ålesund kommune

Billettkjøp

Børsen

Lorkenesg. 2 (Arbeideren)

Åpningstid:
Mandag - fredag kl  09 - 15